Your smile

jueves, mayo 12, 2005

La farsa d'Enric Marco

Ens va enganyar a tots
Ens va enganyar a tots
Enric Marco
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
La contraportada de EL PAIS del dimecres 11 de maig m'ha deixat de pedra. Enric Marco, fins aleshores considerat per tots una víctima del terrible Holocaust nazi, ens ha mentit. Mai va estar a un camp de concentració nazi. Mai va estar a Floosenburg.
Per mí, que no fa ni dos mesos vaig assistir a una xerrada de Marco a Martorell, la notícia m'ha sobtat moltíssim. Quan vaig sortir d'aquella xerrada, admirava aquell home que, valent, era capaç de reconèixer i explicar-nos l'infern que havia viscut i que, a més, ens animava a impedir que alguna cosa similar tornés a passar mai. Jo me'l vaig creure. Em va posar la pell de gallina, i l'interés que sempre he sentit per un tema tan cru i dur com la Segona Guerra Mundial va augmentar encara més al descobrir el testimoni de Marco. I, ahir, quan vaig llegir que tot el què ens havia explicat era mentida... vaig sentir una sensació estranya: ens va enganyar a tots?
El mite de Marco ha caigut, i trobo que la seva actitud, la seva mentida de més de 30 anys és injustificable. No es pot jugar amb una cosa així. Milions de persones van morir físicament i psicològament als camps nazis.
Ara, però, que les hores em permeten pensar una mica més en el tema, m'adono que el realment important és el record de totes aquelles persones que van morir durant l'Holocaust. Més enllà de la mentida de Marco, totalment injustificable, el que hem de fer és recordar i homenatjar els milions de persones, entre elles, milers de catalans i espanyols republicans, que sí que van patir en la seva pròpia pell els horrors de la bogeria nazi. S'ho mereixen.

1 Comments:

At 1:00 p. m., Blogger n3fen said...

...i deien que pinocho era de fantasia...

 

Publicar un comentario

<< Home